پیش‌نویس خودکار

درج نماد یک داروسازی دیگر در فرابورس

نماد معاملاتی شرکت آنتی بیوتیک سازی در بازار دوم فرابورس درج شد.

به گزارش بورس نیوز، شرکت فرابورس ایران از درج نماد شرکت آنتی بیوتیک سازی ایران خبر داد.

بر اساس این گزارش، نماد معاملاتی ” دبیوتیک ” در گروه مواد و محصولات دارویی قرار می‌گیرد.

همچنین، نماد معاملاتی “دبیوتیک” در بازار دوم فرابورس درج شد.

درج نماد یک داروسازی دیگر در فرابورس

“شتران” پیشنهاد افزایش سرمایه 9 هزار و 500 میلیارد تومانی داد

پیشنهاد هیيت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت پالایش نفت تهران در نماد شتران روی سایت کدال منتشر شد.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به پیشنهاد هیيت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت پالایش نفت تهران در نماد شتران به شرح زیر بر روی سایت کدال (سامانه اطلاعات ناشران بورس) منتشر شد:

با عنایت به ماده 3 دستورالعمل مراحل زمانی افزایش سرمایه شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار (مصوب 1395/07/17 هیيت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار) به پیوست گزارش توجیهی هیيت مدیره به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ 7 هزار و 500 میلیارد تومان به مبلغ 17 هزار میلیارد تومان از محل سود انباشته، سایر اندوخته‌ها به منظور اصلاح ساختارمالی و جلوگیری از خروجنقدینگی که در تاریخ 1400/06/07 به تصویب هیيت مدیره رسیده است و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده، ارايه می‌شود. بدیهی است انجام افزایش سرمایه یاد شده منوط به موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار و تصویب مجمع عمومی فوق العاده است.

از اهداف افزایش سرمایه حفظ سیاست تقسیمسود فعلی، عدم تقسیم سود بالا و جلوگیری از خروجنفدینگی است.در صورت خروج نقدینگی از شرکت با توجه به نیاز سرمایه در گردش عملیاتی، امکان کاهش سطح عملیات شرکت و به تبع آن کاهش سودآوری شرکت وجود دارد، برای کاهش ریسک نقدینگی، انجام افزایش سرمایه را دستور کار قرار داده است.

“شتران” پیشنهاد افزایش سرمایه 9 هزار و 500 میلیارد تومانی داد

 گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

در روزهای گذشته گزارش های مردمی از افزایش قیمت برق در قبض مشترکین نسبت به بازه مشابه قبل حکایت دارد که منجر به انتقادهایی شده است .

رجبی مشهدی درباره افزایش قیمت برق در قبوض مشترکین نسبت به دوره قبل گفت: مشترکینی که دو برابر الگوی منطقه، مصرف داشته باشند، تعرفه مازاد آنها مطابق خرید تضمینی برق از نیروگاه تجدیدپذیر محاسبه می‌شود.

دلیل افزایش قیمت برق در قبوض مشترکین نسبت به دوره قبل

“صبا” از بهمن ماه سود می دهد

شرکت سرمایه گذاری صبا تامین از زمان پرداخت سود به سهامداران را تعیین کرد.

به گزارش بورس نیوز، شرکت سرمایه گذاری صبا تامین از زمانبندی پرداخت سود به سهامداران خبر داد.

بر این اساس، این شرکت اعلام کرد، سهامداران حقیقی و حقوقی از تاریخ 1400/11/25 می‌توانند نسبت به دریافت سود اقدام کنند.

“صبا” از بهمن ماه سود می دهد

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، شرکت بورس اوراق بهادار تهران با انتشار اطلاعیه‌ای از بازارگردانی بر نماد معاملاتی «خپوش» به مدت 12 ماه از تاریخ 10 شهریور 1400 خبر داد.

براساس این اطلاعیه، بازارگردان نماد یادشده، صندوق سرمایه‌گذاری ا.ب. آرمان اندیش و کارگزار بازارگردان، شرکت کارگزاری فیروزه آسیا معرفی شده‌اند.

حداقل حجم معاملات روزانه 340 هزار و حداقل حجم سفارش انباشته نیز 17 هزار سهم اعلام شده است.

آغاز عملیات بازارگردانی “خپوش”

ارزش سهام عدالت همسو با شاخص بورس، افزایش یافت

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز چهارشنبه ( 10 شهریور ماه) شاخص کل بورس با رشد بیش از 24 هزار واحدی، روی پله یک میلیون و 520 هزار واحد قرار گرفت.

شما مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان می‌توانید هر روز نوسانات شرکت‌های بورسی زیر مجموعه سهام عدالت را در قالب جدول تنظیم شده مشاهده کنید.

نام شرکت سهامی قیمت هر سهم در معاملات نهم شهریور ماه بر حسب تومان  قیمت هر سهم در معاملات دهم شهریور ماه بر حسب تومان
فارس (صنایع‌ پتروشیمی خلیج فارس) 1278 1294
شگویا (پتروشیمی‌شهید تندگویان) 1262 1259
شاوان (پالایش نفت لاوان) 11385 11930
دانا (بیمه دانا) 610 613
بنیرو (شرکت نیرو ترانس) 293 310
رمپنا (شرکت مپنا) 1819 1829
اخابر(مخابرات ایران) 1140 1177
کگل (شرکت گل گهر) 2318 2379
حکشتی‌ (کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران) 1890 1824
فولاد (شرکت فولاد مبارکه اصفهان) 1200 1211
فولاژ (فولاد آلیاژی ایران ) 1804 1817
فخوز(شرکت فولاد خوزستان) 1845 1899
ساراب ( سیمان داراب ) 1859 1958
ورنا (سرمایه گذاری رنا) 608 617
حپترو (حمل و نقل پتروشیمی ) 3700 3719
کچاد (شرکت چادرملو) 2942 3100
وپست (شرکت پست) 2109 2111
مارون (پتروشیمی مارون) 18600 18951
شپنا (پالایش نفت اصفهان) 1463 1435
شتران (پالایش نفت تهران) 1141 1135
شبندر(شرکت پالایش نفت بندر عباس) 574 603
بسویچ (شرکت پارس سویچ) 2850 3024
وبملت (بانک ملت) 424 412
وبصادر ( بانک صادرات ایران ) 257 248
خاور ( ایران خودرو ) 858 878
وتجارت (بانک تجارت ) 277 262
 فایرا (شرکت آلومینیوم ایران) 1731 1770
شراز (پالایش نفت شیراز) 12459 12580
جم (پتروشیمی جم) 4575 4842
فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) 1391 1397
سدشت (سیمان دشتستان) 5397 5391
شبریز (پالایش نفت تبریز) 4227 4057

بیشتر بخوانید

 هر چند در سال‌های گذشته بخشی از سهام شرکت‌های زیر مجموعه شستا در بازار سرمایه عرضه شده بودند، اما روز چهارشنبه 27 فروردین سال 99، در اتفاقی تاریخی سهام خود این شرکت در بورس، عرضه اولیه شد.

مقامات دولتی و موافقان این عرضه، کمک به معیشت اقتصادی کارگران، افزایش نظارت، شفافیت بیشتر و فسادستیزی را از جمله مزیت‌های آن می‌دانند.

در مقابل منتقدان برای مخالفت خود به دلایلی چون تعلق شستا به بیمه‌شدگان، بین نسلی بودن سرمایه آن، ابهام در هزینه‌کرد درآمد حاصل از عرضه اولیه، احتمال صرف آن برای هزینه‌های جاری دولت و شفاف نبودن شرایط بورس ایران اشاره می‌کنند.

پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازارهای مالی و علی دهقان‌کیا، ريیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران، در گفتگو با تجارت‌نیوز عرضه سهام شستا در بورس را گامی مثبت به سمت شفافیت می‌دانند اما تاکید می‌کنند مشخص نیست که درآمد حاصل از فروش سهام، به جیب بازنشستگان رفته باشد.مطالعه بیشتر: زنگ خطر پرداخت حقوق بازنشستگان با تسهیلات بانکی / تورم بیشتر در پیش است؟شفافیت بیشتر با عرضه در بورس

الیاس‌کردی، کارشناس بازارهای مالی در این مورد می‌گوید: شستا در مقاطعی عرضه‌های بسیار تاثیرگذار و درآمدزایی را داشته است اما اطلاعات دقیقی در مورد شیوه هزینه کرد این درآمد وجود ندارد و مشخص نیست چقدر از درآمد این عرضه‌ها در نهایت به جیب بازنشستگان رفته است.

او می‌افزاید: به طور کلی ورود یک سازمان غیرشفاف به بورس می‌تواند اتفاق بسیار مثبتی باشد؛ چرا که از جمله اصول بازار سرمایه، شفافیت و انتشار صورت‌های مالی است. در نتیجه شرکت‌ها نیز ناچار هستند به این سو حرکت کنند.برای قضاوت در مورد ارزش سهام زود است

این کارشناس بازارهای مالی، در مورد شرایط ارزش سهام شستا نیز توضیح می‌دهد: بازه زمانی یک سال و نیم کوتاه‌تر از این است که بتوان در مورد این موضوع قضاوت کرد. در بازار سرمایه به ارزش سهم‌ها در بازه 3 یا 4 ساله نگاه می‌شود.

الیاس‌کردی تاکید می‌کند: اگر دولت به شعارهای خود در مورد بورس در عمل پایبند باشد و به بازار سرمایه به عنوان محلی به منظور تامین مالی برای صنایع و اشتغال نگاه کند، شرایط این بازار بهبود می‌یابد.

به گفته او، زمانی که ارزش بازار افزایش یابد به تبع آن، ارزش سهام شستا و زیرمجموعه‌های آن نیز بالا می‌رود که در نهایت می‌تواند به نفع بازنشستگان باشد.تردید در مورد واگذاری درآمد به شستا

دهقان‌کیا، ريیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران نیز عرضه سهام شستا به بورس را گامی رو به جلو برای شفافیت می‌داند اما تاکید می‌کند از آنجا که بیمه‌شدگان از امکان نظارت بر عملکرد این شرکت برخوردار نیستند، نسبت به مراحل بعد از آن تردیدهایی وجود دارد.

او به تجارت‌نیوز می‌گوید: با توجه به تجربه‌های گذشته، مطالبات بالای سازمان از دولت و شرایط موجود، نمی‌توان اطمنیان داشت که درآمد حاصل از عرضه‌ها به شستا بازگشته باشد.

این فعال صنفی می‌افزاید: با وجودی که دولت مدعی است که این پول‌ها به حساب شستا واریز می‌شود اما متاسفانه در سال‌های اخیر، این شرکت به حیات خلوت دولت‌ها تبدیل شده است و اکنون نیز هیچ اعتمادی وجود ندارد که آیا شستا درآمدهای خود از بورس را دریافت کرده یا دولت آنها را به هزینه‌های جاری خود اختصاص داده است.مطالعه بیشتر: نگرانی‌های معیشتی بازنشستگان تامین اجتماعی / آیا طرح همسان‌سازی اجرایی می‌شود؟اموال شستا، سرمایه بین‌ نسلی است

دهقان‌کیا، توضیح می‌دهد: اموال شستا، سرمایه بین‌ نسلی بیمه‌شدگان و بازنشستگان است و نطارت بر سازمان تامین اجتماعی باید بر اساس اصل سه‌جانبه‌گرایی انجام شود اما متاسفانه، از سال 1389 به این سو در عمل، دولت، مدیریت شستا را که یک نهاد عمومی غیردولتی محسوب می‌شود، بر عهده گرفته و کفه نمایندگان دولتی در تصمیم‌گیری‌ها سنگین‌تر است.

به گفته او، همین شرایط باعث شد، با وجود وعده‌های وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر واگذاری دو درصد از سهام شستا به بازنشستگان، این موضوع به تایید دولت نرسد.

دهقان‌کیا می‌کند: تشکل‌ها اعتقاد داشتند که اگر قرار است سهام شستا به فروش برسد، باید به صاحبان اصلی آن عرضه شود. در ادامه نیز سازمان می‌توانست هزینه آن را از حقوق بیمه‌شدگان کسر کند اما چنین اتفاقی رخ نداد.گامی به سمت شفافیت اما …

با وجود همه این چالش‌ها، ريیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران معتقد است با توجه به تجربه‌های پیشین که برخی از اموال شستا بسیار کمتر از ارزش واقعی خود قیمت‌گذاری و عرضه شدند یا در آستانه واگذاری بودند، ورود این شرکت به بورس گامی به سمت شفافیت است.

او توضیح می‌دهد: در گذشته متاسفانه تعدادی از شرکت‌های سودده شستا، بدون نظارت دقیق فروخته یا در ازای بدهی سازمان به بانک رفاه تهاتر شدند.

دهقان‌کیا می‌افزاید: برای مثال در سال 85 کارخانه شیر ملارد را 12 میلیارد تومان قیمت‌گذاری کرده بودند در حالی که بررسی‌ها نشان داد ارزش واقعی آن 72 هزار میلیارد تومان بود که جلوی عرضه آن گرفته شد. اما پالایشگاه بندرعباس، در سال‌های گذشته به قیمت شش هزار میلیارد تومان به بانک واگذار شد در حالی که امروز 25 هزار میلیارد تومان ارزش دارد.

به گفته این فعال صنفی، تا زمانی که ساختار تامین اجتماعی اصلاح نشود و به دوران سه‌‌جانبه‌گرایی بازنگردد، نمی‌توان به صورت شفاف مشخص کرد که آیا درآمد حاصل از بورس به شستا بازگشته یا صرف هزینه‌های جاری دولت شده است.

آیا عرضه سهام شستا در بورس به نفع بازنشستگان بود؟

به ، شرکت نفت پارس در 4 ماهه نخست سال 1400، یک هزار و 946 میلیارد تومان و در دوره یک ماهه مرداد ماه 1400، مبلغ فروش 539 میلیارد و 593 میلیون تومان بوده است.


  • بیشتر بخوانید: سرمایه “شنفت” در مجمع افزایش یافت

مجموع فروش این شرکت در 5 ماهه ابتدای سال 2 هزار و 486 میلیارد تومان بوده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل (یک هزار و 17 میلیارد تومان) یک هزار و 469 میلیارد تومان افزایش داشته است.

از این میزان فروش در 5 ماهه نخست سال 1400، روغن پایه صادراتی با فروش 818 میلیارد و 85 میلیون تومان و در دوره مشابه سال 1399 روغن موتور بنزینی با فروش 211 میلیارد و 335 میلیون تومان بیشترین سهم را داشته است.

نرخ فروش روغن پایه صادراتی در سال 1400، 22 هزار تومان و در دوره مشابه سال 1399، روغن موتور بنزینی 11 هزار تومان بوده است.

مجموع فروش «شنفت» 2 همت را رد کرد/ فروش 818 میلیارد تومانی روغن پایه صادراتی

ه گزارش بورس نیوز، به دنبال شناسایی و بهره‌برداری از یک اشکال امنیتی جدی در کلاینت گث (Geth) اتریوم که بیش از نیمی از نود‌های این شبکه را تحت تاثیر قرار داد، شبکه اتریوم بار دیگر در کانون توجه‌ها قرار گرفته است – این‌بار به دلیل رشد قابل‌توجه کارمزد‌های آن. در یک هفته گذشته، کارمزد تراکنش‌ها در شبکه اتریوم به طور چشمگیری افزایش یافته و از 11 دلار برای هر تراکنش به حدود 33 دلار رسیده است.


  • بیشتر بخوانید:  خرید یک سنگ کارتونی با پرداخت 400 اتریوم

اتریوم با ارزش بازار 413٫219 میلیارد دلاری خود یا به عبارتی، در اختیار داشتن 19٫7 درصد از بازار 2٫09 تریلیون دلاری کریپتو، دومین ارز دیجیتال برتر جهان است. این ارز دیجیتال که در حال حاضر در محدوده قیمتی 3،524 دلار معامله می‌شود، در 24 ساعت گذشته، 9٫2 درصد، در هفته گذشته، 10 درصد و طی یک ماه گذشته، بیش از 34 درصد رشد داشته است.

در مقابل، همزمان با رشد چشمگیر توکن‌های بخش دیفای و توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT)، کارمزد‌های شبکه اتریوم نیز افزایش یافته و در عرض یک هفته، با یک رشد تقریبا 200 درصدی به صورت میانگین از 11 دلار به 33 دلار به ازای هر تراکنش رسیده است.

هزینه تعامل با قرارداد‌های هوشمند و پلتفرم‌های وب 3 (Web3) حتی بدتر بوده و طبق گزارش کاربران، کارمزد‌های صرافی‌های غیرمتمرکزی مانند یونی سواپ (Uniswap) و پلتفرم‌های معاملاتی توکن‌های NFT مانند اوپن سی (Opensea)، از 300 دلار و حتی گاهی از هزار دلار نیز فراتر رفته است.

توسعه‌دهندگان اتریوم امیدوارند که با ارتقای شبکه به اتریوم 2.0، مشکلات مربوط به کارمزد بالای تراکنش‌ها برطرف شوند. با این حال، در حالی که توسعه‌دهندگان این شبکه خود را برای این به‌روزرسانی آماده می‌کنند، شبکه‌های رقیب که از آن‌ها تحت عنوان «قاتلان اتریوم» نیز یاد می‌شود، به طور فعال در حال ارايه قابلیت‌های کم هزینه‌تر و با سرعت بالاتر هستند و به این ترتیب، سعی در تصاحب جایگاه اتریوم دارند.

مهم‌ترین رقبای شبکه اتریوم در حال حاضر شبکه هوشمند بایننس (Binance Smart Chain)، کاردانو (Cardano)، سولانا (Solana)، پولکادات (Polkadot)، ترا (Terra)، اولانچ (Avalanche)، ترون (Tron)، کازماس (Cosmos) و ایاس (EOS) هستند. همه این شبکه‌ها، در تلاشند تا با ارايه خدمات با کارمزد کمتر و سرعت بالاتر برای تعامل با برنامه‌های مالی غیرمتمرکز (دیفای) کاربران بیشتری را به اکوسیستم خود جذب کنند و حتی برخی از آنها، رشد قابل‌توجهی را در این زمینه داشته‌اند.

اگرچه ارتقای شبکه به اتریوم 2.0 می‌تواند مشکلات اتریوم در این زمینه را حل کند، اما انتشار کامل آن حداقل تا سال 2022 میلادی به طول خواهد انجامید.

کارمزد تراکنش در شبکه اتریوم افزایش یافت

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن 291130_466.jpg است

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، برپایه معاملات آخرین روز هفته فرابورس ایران، بیش از 4 میلیارد و 700 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 156 هزار و 274 میلیارد ریال دادوستد شد.

در جریان معاملات امروز فرابورس ایران، شرکت پلیمر آریا ساسول با 86 واحد، بیمه پاسارگاد با 54 واحد، شرکت پتروشمی زاگرس با 48 واحد، شرکت فولاد هرمزگان جنوب با 39 واحد و شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین با 38 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد شاخص داشتند.

در مقابل، شرکت صنعتی مینو با 8 واحد، شرکت تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا با 1.32 واحد، بیمه اتکایی ایرانیان با 1.27 واحد، مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان با یک واحد و شرکت سرمایه‌گذاری مسکن الوند با 0.86 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس داشتند.

آیفکس به کانال 22 هزار واحد بازگشت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *