به رنو ۵ ای

طراحی مکعبی، سپرهای مشکی پلاستیکی، کابین ساده، چهره خندان و جوان‌پسند و قابلیت ارتقای بخش فنی درکنار هم خاطرات ما را در ‌دهه ۷۰ میلادی یعنی دقیقا سال ۱۹۷۲ میلادی زنده می‌کند؛ سالی که رنو ۵ با طراحی زیبا و جذابش به‌بازار آمد و توانست نظر بسیاری از جمله بانوان را به‌خود جلب کند و در نهایت با قابلیت ارتقای بخش فنی، خیلی زود مورد توجه اسپرت‌دوستان قرار گرفت.

اگرچه این خودرو در اوایل تولید، مشکلات فنی مانند واشر سرسیلندر داشت، اما طی ۱۲ سال و در نسل دوم، این ایراد فنی برطرف شد و این خودرو تا اواخر سال ۱۹۹۶ میلادی روی خط تولید کمپانی رنو قرار داشت. حالا و پس از ۲۸ سال غیبت، سرانجام این خودروساز فرانسوی در ۲۵ فوریه سال جاری میلادی از نسل جدید رنو ۵ رونمایی کرد.

اخبار خودرو مجله خودرو

طراحی جدید با درون‌مایه کلاسیک

سال ۱۹۷۲ میلادی زمانی که رنو ۵ طراحی شد، طراحان این کمپانی فرانسوی سعی داشتند با شکل هندسی مکعب، کاراکتر منحصربه‌فردی به این هاچ‌بک ببخشند. درحقیقت استفاده از فرم جعبه‌ای و مکعبی، جزئی از شخصیت این هاچ‌بک به‌شمار می‌آمد و راه شناسایی آن نیز طراحی ساده و جذاب بود.

جیل ویدال، طراح نسل جدید رنو ۵ درباره این خودرو می‌گوید: «رنو ۵ ای-تک بر اساس رنو ۵ کلاسیک شکل گرفته که اِلِمان طراحی آن با DNA رنو کاملا تطابق داشته و با استفاده از اِلِمان‌های طراحی دهه۷۰ توانستیم روح رنو ۵ را در کالبد رنو ۵ ای-تک زنده نگه داریم. این سبک طراحی جعبه‌ای به‌ما کمک کرد بتوانیم بار دیگر طرفداران رنو ۵ را غافلگیر کنیم. در حقیقت ما با استفاده از طراحی رترو دیزاین توانستیم استایل کلاسیک، اما مدرنی به‌رنو ۵ ای-تک ببخشیم.»

گفته‌های ویدال به‌خوبی در طراحی رنو ۵ ای-تک نمایان شده است. این خودرو همچنین با رشد ابعادی نیز مواجه شده است.

به رنو ۵ ای- تک با قلب تمام‌الکتریکی سلام کنید

این هاچ‌بک تمام‌الکتریکی رنو با افزایش طول، فاصله محوری و عرض مواجه شده که پیکره تنومندتری را نسبت به‌نسل اول خود به‌نمایش می‌گذارد. با نگاهی به‌پروفیل رنو ۵ ای-تک شاهد یک طراحی ساده و البته جذاب جعبه‌ای هستیم. پوزه نسبتا بلند و بخش عقبی خودرو که با زاویه نسبتا زیاد طراحی شده، در نسل جدید یا همان ای-تک نیز حفظ شده که این نشان از وفاداری نسل سوم این خودرو به‌نسل اول و دوم خود دارد. استفاده از خطوط تیزی که شکل مربعی به گل‌گیرهای جلو و عقب می‌بخشد، به‌همراه سطوح تخت و استفاده از رینگ‌های ۱۸ اینچی نسل جدید، کاراکتر بسیار نافذ، جذاب و در عین حال اسپرتی را به این هاچ‌بک جسور فرانسوی می‌بخشند. در نمای جلو همچنان با چهره خندان و بسیار جذاب رنو ۵ مواجه هستیم که در این نسل شکل مدرن‌تری به‌خود گرفته است.

به‌عبارت دیگر رترو دیزاین رنو ۵ ای-تک سبب شده است با یک رنو ۵ مدرن، اما همچنان برخوردار از همان اِلِمان‌های ساده و جذاب رنو ۵ کلاسیک مواجه باشیم. نکته بسیار مهم در طراحی رنو ۵ سادگی در اوج جذابیت است که جیل ویدال به‌خوبی توانسته این سبک را در طراحی این هاچ‌بک به‌کار گیرد.

چراغ‌های مربع‌شکل نسل اول و دوم با ابعاد بزرگ‌تر و البته با ایجاد انحنایی در زیر آن، در جلو پوزه خودرو قرار گرفته که با لوگوی جدید رنو و چراغ‌های LED چهارضلعی، چهره زیبا و خندان نسل اول این خودرو را حفظ کرده است. کاپوت با سطح تخت و لیپ برجسته سپر جلو، ویژگی اسپرتی به‌کالبد این هاچ‌بک می‌دهد.

در نمای عقب همچنان شاهد استفاده از چراغ‌های عمودی هستیم که یادآور نسل اول و دوم این خودرو است؛ با این تفاوت که ابعاد و اندازه آن بزرگ‌تر شده تا با گرافیک LED درون آن، خط مشکی پیانویی میان چراغ‌ها و درِ صندوق‌عقبی که با سطوح تخت شکل گرفته، زیبای دلفریبانه‌ای به‌رنو ۵ ای-تک هدیه کنند.

استفاده از رنگ مشکی پیانویی برای سقف با نوار قرمزرنگ دور آن، قاب‌های پلاستیکی مشکی رنگ (گارنیش‌های مشکی‌رنگ) روی گلگیرهای جلو و عقب و رکاب و لیپ مشکی پیانویی با نوارهای قرمزرنگ، هارمونی و کنتراست بسیار خوبی فراهم کرده‌اند. همچنین بج (نشان) عدد ۵ روی کاپوت این خودرو به‌نسل جدید رنو ۵ و اصالت آن اشاره دارد.

به رنو ۵ ای- تک با قلب تمام‌الکتریکی سلام کنید

به رنو ۵ ای- تک با قلب تمام‌الکتریکی سلام کنید

کابین مدرن اما همچنان ساده و جذاب

در زمان باز کردن درهای رنو ۵ ای-تک شاهد همان طراحی ساده و مینیمال رنو ۵ هستیم. داشبورد بسیار ساده طراحی شده است. البته استفاده از نمایشگرها و طراحی دکمه‌های پیانویی فضای کاملا مدرنی را در کابین این خودرو به‌وجود آورده است. داشبورد تخت با حجم برآمده میانی، کاملا ساده و مینیمال است.

از طرفی دریچه‌های افقی مستطیل‌شکل، فضای داخلی را بسیار جذاب جلوه می‌دهند. اما طراحان کمپانی رنو با استفاده از دو نمایشگر ۱۰ اینچی افقی، یکی برای کلاستر و دیگری برای سیستم اطلاعات-سرگرمی و دکمه‌های پیانویی، سعی کرده‌اند فضای داخلی را مدرن جلوه دهند.

طراحی صندلی اسپرت‌ و غربیلک‌فرمان دی-کات، رانندگی اسپرت و هیجان‌انگیزی را به‌راننده هدیه می‌کند. نورپردازی داخلی به‌همراه تودوزی رنگ زرد و صندلی‌ها و رودری‌های دو رنگ، فضای داخلی رنو ۵ ای-تک را بسیار دلنشین کرده است.

قلبی که بدون بنزین می‌تپد!

رنو ۵ ای-تک به‌صورت تمام‌الکتریکی تولید شده و تنها دارای یک موتور الکتریکی در محور جلو است. مهندسان کمپانی رنو با استفاده از پلت‌فرم CMF-B EV، قدرت و گشتاور بالایی را در این هاچ‌بک تولید کرده‌اند.

بر این اساس در نسخه پایه یک پک باتری ۴۰ کیلووات-ساعتی لیتیوم-نیکل-منگنز استفاده شده که نیروی لازم را برای موتورهای الکتریکی با قدرت ۹۵ تا ۱۲۰ اسب‌بخاری و با گشتاور ۲۱۵ تا ۲۲۵ نیوتون‌متر تامین می‌کند.

اما یک نسخه‌ قوی‌‎تر با باتری‌های ۵۲ کیلووات-ساعتی لیتیوم-نیکل-منگنز نیز وجود دارد که حداکثر قدرت را به ۱۵۰ اسب‌بخار و حداکثر گشتاور را به ۲۴۵ نیوتون‌متر می‌رساند. بر این اساس نسخه پایه رنو ۵ ای-تک، وزنی برابر با ۱۳۵۰ کیلوگرم و نسخه قوی‌تر، وزنی معادل ۱۴۵۰ کیلوگرم دارد. این خودرو شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در کمتر از ۸ ثانیه طی می‌کند. حداکثر سرعت رسمی رنو ۵ ای-تک به ۱۵۰ کیلومتر برساعت می‌رسد. نسخه پایه‌ رنو۵ ای-تک با یک بار شارژ، مسافتی برابر با ۳۰۰ کیلومتر را طی می‌کند.

به رنو ۵ ای- تک با قلب تمام‌الکتریکی سلام کنید

همچنین نسخه قوی‌تر این خودرو با یک بار شارژ می‌تواند ۴۰۰ کیلومتر را بپیماید. با استفاده از شارژرهای DC می‌توان از ۱۵ تا ۸۰ درصد ظرفیت باتری این خودرو را در کمتر از ۳۰ دقیقه شارژ کرد.

مهندسان کمپانی رنو از سیستم مک‌فرسون در جلو و از سیستم مولتی‌لینک (اتصال چندگانه) در محور عقب استفاده کرده‌اند. این سادگی در سیستم‌ها، هزینه نگهداری رنو ۵ ای-تک را در سطح پایینی نگه می‌دارد.

به رنو ۵ ای- تک با قلب تمام‌الکتریکی سلام کنید

البته ناگفته نماند که مدل ۹۵ اسب‌بخاری رنو ۵ ای-تک فاقد شارژ سریع DC است. در حال حاضر اطلاعات زیادی درباره رنو۵ ای-تک دردسترس نیست؛ اما فهرست بلندبالایی از امکانات رفاهی و ایمنی در این خودرو وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: ۶ ایربگ، کروزکنترل پیشرفته، سیستم کمکی رانندگی فوق پیشرفته ADAS و سیستم خودران مبتنی بر سطح دو، سیستم پیشگیری از برخورد از جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم کمکی پیشرفته پارک، سیستم هشدار انحراف از مسیر، سیستم هشدار نقاط کور، سیستم تهویه‌مطبوع اتوماتیک، صندلی برقی برای راننده، اتولایت، سیستم کی‌لس (ورود بدون کلید) سیستم استارت دکمه‌ای و اتوهلد.

 

منیع www.donyayekhodro.com

 

 

طراحی مکعبی، سپرهای مشکی پلاستیکی، کابین ساده، چهره خندان و جوان‌پسند و قابلیت ارتقای بخش فنی درکنار هم خاطرات ما را در ‌دهه ۷۰ میلادی یعنی دقیقا سال ۱۹۷۲ میلادی زنده می‌کند؛ سالی که رنو ۵ با طراحی زیبا و جذابش به‌بازار آمد و توانست نظر بسیاری از جمله بانوان را به‌خود جلب کند و در نهایت با قابلیت ارتقای بخش فنی، خیلی زود مورد توجه اسپرت‌دوستان قرار گرفت.

اگرچه این خودرو در اوایل تولید، مشکلات فنی مانند واشر سرسیلندر داشت، اما طی ۱۲ سال و در نسل دوم، این ایراد فنی برطرف شد و این خودرو تا اواخر سال ۱۹۹۶ میلادی روی خط تولید کمپانی رنو قرار داشت. حالا و پس از ۲۸ سال غیبت، سرانجام این خودروساز فرانسوی در ۲۵ فوریه سال جاری میلادی از نسل جدید رنو ۵ رونمایی کرد.

طراحی جدید با درون‌مایه کلاسیک

سال ۱۹۷۲ میلادی زمانی که رنو ۵ طراحی شد، طراحان این کمپانی فرانسوی سعی داشتند با شکل هندسی مکعب، کاراکتر منحصربه‌فردی به این هاچ‌بک ببخشند. درحقیقت استفاده از فرم جعبه‌ای و مکعبی، جزئی از شخصیت این هاچ‌بک به‌شمار می‌آمد و راه شناسایی آن نیز طراحی ساده و جذاب بود.

جیل ویدال، طراح نسل جدید رنو ۵ درباره این خودرو می‌گوید: «رنو ۵ ای-تک بر اساس رنو ۵ کلاسیک شکل گرفته که اِلِمان طراحی آن با DNA رنو کاملا تطابق داشته و با استفاده از اِلِمان‌های طراحی دهه۷۰ توانستیم روح رنو ۵ را در کالبد رنو ۵ ای-تک زنده نگه داریم. این سبک طراحی جعبه‌ای به‌ما کمک کرد بتوانیم بار دیگر طرفداران رنو ۵ را غافلگیر کنیم. در حقیقت ما با استفاده از طراحی رترو دیزاین توانستیم استایل کلاسیک، اما مدرنی به‌رنو ۵ ای-تک ببخشیم.»

گفته‌های ویدال به‌خوبی در طراحی رنو ۵ ای-تک نمایان شده است. این خودرو همچنین با رشد ابعادی نیز مواجه شده است.

به رنو ۵ ای- تک با قلب تمام‌الکتریکی سلام کنید

این هاچ‌بک تمام‌الکتریکی رنو با افزایش طول، فاصله محوری و عرض مواجه شده که پیکره تنومندتری را نسبت به‌نسل اول خود به‌نمایش می‌گذارد. با نگاهی به‌پروفیل رنو ۵ ای-تک شاهد یک طراحی ساده و البته جذاب جعبه‌ای هستیم. پوزه نسبتا بلند و بخش عقبی خودرو که با زاویه نسبتا زیاد طراحی شده، در نسل جدید یا همان ای-تک نیز حفظ شده که این نشان از وفاداری نسل سوم این خودرو به‌نسل اول و دوم خود دارد. استفاده از خطوط تیزی که شکل مربعی به گل‌گیرهای جلو و عقب می‌بخشد، به‌همراه سطوح تخت و استفاده از رینگ‌های ۱۸ اینچی نسل جدید، کاراکتر بسیار نافذ، جذاب و در عین حال اسپرتی را به این هاچ‌بک جسور فرانسوی می‌بخشند. در نمای جلو همچنان با چهره خندان و بسیار جذاب رنو ۵ مواجه هستیم که در این نسل شکل مدرن‌تری به‌خود گرفته است.

به‌عبارت دیگر رترو دیزاین رنو ۵ ای-تک سبب شده است با یک رنو ۵ مدرن، اما همچنان برخوردار از همان اِلِمان‌های ساده و جذاب رنو ۵ کلاسیک مواجه باشیم. نکته بسیار مهم در طراحی رنو ۵ سادگی در اوج جذابیت است که جیل ویدال به‌خوبی توانسته این سبک را در طراحی این هاچ‌بک به‌کار گیرد.

چراغ‌های مربع‌شکل نسل اول و دوم با ابعاد بزرگ‌تر و البته با ایجاد انحنایی در زیر آن، در جلو پوزه خودرو قرار گرفته که با لوگوی جدید رنو و چراغ‌های LED چهارضلعی، چهره زیبا و خندان نسل اول این خودرو را حفظ کرده است. کاپوت با سطح تخت و لیپ برجسته سپر جلو، ویژگی اسپرتی به‌کالبد این هاچ‌بک می‌دهد.

در نمای عقب همچنان شاهد استفاده از چراغ‌های عمودی هستیم که یادآور نسل اول و دوم این خودرو است؛ با این تفاوت که ابعاد و اندازه آن بزرگ‌تر شده تا با گرافیک LED درون آن، خط مشکی پیانویی میان چراغ‌ها و درِ صندوق‌عقبی که با سطوح تخت شکل گرفته، زیبای دلفریبانه‌ای به‌رنو ۵ ای-تک هدیه کنند.

استفاده از رنگ مشکی پیانویی برای سقف با نوار قرمزرنگ دور آن، قاب‌های پلاستیکی مشکی رنگ (گارنیش‌های مشکی‌رنگ) روی گلگیرهای جلو و عقب و رکاب و لیپ مشکی پیانویی با نوارهای قرمزرنگ، هارمونی و کنتراست بسیار خوبی فراهم کرده‌اند. همچنین بج (نشان) عدد ۵ روی کاپوت این خودرو به‌نسل جدید رنو ۵ و اصالت آن اشاره دارد.

به رنو ۵ ای- تک با قلب تمام‌الکتریکی سلام کنید

به رنو ۵ ای- تک با قلب تمام‌الکتریکی سلام کنید

کابین مدرن اما همچنان ساده و جذاب

در زمان باز کردن درهای رنو ۵ ای-تک شاهد همان طراحی ساده و مینیمال رنو ۵ هستیم. داشبورد بسیار ساده طراحی شده است. البته استفاده از نمایشگرها و طراحی دکمه‌های پیانویی فضای کاملا مدرنی را در کابین این خودرو به‌وجود آورده است. داشبورد تخت با حجم برآمده میانی، کاملا ساده و مینیمال است.

از طرفی دریچه‌های افقی مستطیل‌شکل، فضای داخلی را بسیار جذاب جلوه می‌دهند. اما طراحان کمپانی رنو با استفاده از دو نمایشگر ۱۰ اینچی افقی، یکی برای کلاستر و دیگری برای سیستم اطلاعات-سرگرمی و دکمه‌های پیانویی، سعی کرده‌اند فضای داخلی را مدرن جلوه دهند.

طراحی صندلی اسپرت‌ و غربیلک‌فرمان دی-کات، رانندگی اسپرت و هیجان‌انگیزی را به‌راننده هدیه می‌کند. نورپردازی داخلی به‌همراه تودوزی رنگ زرد و صندلی‌ها و رودری‌های دو رنگ، فضای داخلی رنو ۵ ای-تک را بسیار دلنشین کرده است.

قلبی که بدون بنزین می‌تپد!

رنو ۵ ای-تک به‌صورت تمام‌الکتریکی تولید شده و تنها دارای یک موتور الکتریکی در محور جلو است. مهندسان کمپانی رنو با استفاده از پلت‌فرم CMF-B EV، قدرت و گشتاور بالایی را در این هاچ‌بک تولید کرده‌اند.

بر این اساس در نسخه پایه یک پک باتری ۴۰ کیلووات-ساعتی لیتیوم-نیکل-منگنز استفاده شده که نیروی لازم را برای موتورهای الکتریکی با قدرت ۹۵ تا ۱۲۰ اسب‌بخاری و با گشتاور ۲۱۵ تا ۲۲۵ نیوتون‌متر تامین می‌کند.

اما یک نسخه‌ قوی‌‎تر با باتری‌های ۵۲ کیلووات-ساعتی لیتیوم-نیکل-منگنز نیز وجود دارد که حداکثر قدرت را به ۱۵۰ اسب‌بخار و حداکثر گشتاور را به ۲۴۵ نیوتون‌متر می‌رساند. بر این اساس نسخه پایه رنو ۵ ای-تک، وزنی برابر با ۱۳۵۰ کیلوگرم و نسخه قوی‌تر، وزنی معادل ۱۴۵۰ کیلوگرم دارد. این خودرو شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در کمتر از ۸ ثانیه طی می‌کند. حداکثر سرعت رسمی رنو ۵ ای-تک به ۱۵۰ کیلومتر برساعت می‌رسد. نسخه پایه‌ رنو۵ ای-تک با یک بار شارژ، مسافتی برابر با ۳۰۰ کیلومتر را طی می‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *